Narzędzia

Ciekawą akcję przeprowadza magazyn internetowy Motyw Drogi, który publikuje zdjęcia i autorskie opisy miejsc pracy twórców komiksów:
Klik

W poniższych tekstach nie podaję konkretnych marek. Po pierwsze, byłaby to forma reklamy, a po drugie poradnik powinien mieć formę ogólną. Każdy komiksiarz korzysta z innej kompilacji przyborów i przedstawianie mojej, jako jedynej właściwej, byłoby cokolwiek bezsensowne.

Im więcej eksperymentów i niekonwencjonalnych rozwiązań, tym lepiej dla komiksu. Opiszę tu najbardziej podstawowe narzędzia, które na co dzień służą rysownikom do pracy. To, które z nich wykorzystacie i jakie jeszcze przybory wykorzystacie do rysowania, zależy tylko od Waszej inwencji.



Papier - warto zainwestować w blok techniczny (około 2,5 zł za 10 kartek), który zapewni nam dobre wchłanianie tuszu, brak kleksów po drugiej stronie kartki lub na stole oraz trwałość przy gumkowaniu szkicu. Przy kolorowaniu farbami lub lawowaniu warto pokusić się o zakup bloku z odpowiednią fakturą. Wytrzymałe, gładkie bloki techniczne, które są stosunkowo tanie, posiadają gramaturę 180 - jest to wystarczająca grubość kartki, by uniknąć technicznych problemów podczas rysowania podstawowymi narzędziami. Myślę, że rysowanie komiksów warto zacząć od formatu A4 - pozwala on lepiej "ogarnąć" całą planszę i praca nad jedną stroną trwa dużo krócej, niż w przypadku A3 (czyli mniejsza szansa, że rzucimy to wszystko w cholerę:).



Ołówek -
etap gumkowania komiksu można pominąć, kiedy stosuje się ołówki z kolorowym rysikiem. Można je dostać jedynie w specjalistycznych sklepach plastycznych. Czy warto w nie inwestować? Sprawa jest dyskusyjna. Kolorowe rysiki łamią się o wiele częściej, niż zwykłe. Czy lepsze są ołówki tradycyjne, czy automatyczne? Polecam automatyczne, ponieważ dzięki nim możemy zapomnieć o żmudnym temperowaniu. Ponadto, pozwalają one zachować jedną grubość kreski podczas całego procesu szkicowania. Jest to niezwykle ważne przy komiksach z bardzo szczegółową grafiką. Osobiście rysuję ołówkiem HB. Ołówki H często zostawiają ostre rowki w papierze, a ołówki B szybko się tępią.



Cienkopis - cienkopisy z czarnym wkładem to podstawowe narzędzie do inkowania zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych technicznie rysowników. Różnią się one grubościami końcówek (najczęściej występują przedziały od 0,05 do 0,8). Polecam cienkopisy bez płynnego tuszu w środku, ponieważ nie wylewają przy dłuższej styczności z papierem. Cienkopisy zapewniają spokojną linię, świetnie nadają się do inkowania m.in. stripów komiksowych.



Pędzelek - w odróżnieniu od cienkopisu, nadaje rysunkom dynamizm. Do rysowania na kartkach A4 oraz A3 polecam pędzelki rozmiarów 0,5, 1 lub 2 z włosiem naturalnym. Cena niezłego pędzelka, który nie rozkraczy się po pierwszym tuszowaniu, to około 8-10 złotych.



Tusz - przy doborze tuszu należy zwrócić uwagę na takie cechy jak: wodoodporność, natężenie czerni, gęstość i, oczywiście, ...cenę. Osobiście używam tuszu, który praktycznie nie blaknie i ma dosyć niską gęstość. Każdy jednak powinien samemu wypróbować tusze z kilku firm, by wybrać ten, który odpowiada mu najbardziej. Za tusz nie płacę więcej, niż 8 złotych. Przy intensywnym rysowaniu buteleczka starcza nawet na miesiąc.



Skaner - pozwala nam przenieść rysunek zrobiony "na żywo" na komputer. Więcej o poprawnym skanowaniu można poczytać w dziale Tutoriale. O ile skaner nie posiada własnego panelu pozwalającego na ustawianie rozdzielczości i innych wartości skanowania, można skorzystać z darmowego programu IrfanView.



Programy graficzne - darmowym programem o wystarczającej liczbie narzędzi jest GIMP. Najpowszechniejszym jednak, mimo że dość drogim, programem jest Adobe Photoshop. Pozwala on m.in. pokolorować komiks, stworzyć lineart przy pomocy tabletu, wstawić tekst (choć akurat do tej czynności zalecane są inne programy). W Internecie krąży wiele tutoriali, jak korzystać z tych programów.



Tablet - dobrą alternatywą dla ręcznego rysowania jest posługiwanie się tabletem. Narzędzie jest dość drogie, a tańsze modele lubią się psuć, jednak bardzo ułatwia pracę nad komiksem i zapewniam, że taka inwestycja szybko się zwróci. Tablety mają różne rozmiary, jednak nawet mniejsze modele zaspokajają graficzne potrzeby naprawdę uznanych rysowników. Przy wyborze tabletu warto zwrócić uwagę, czy dany model posiada przyciski boczne, pod które można podstawić wiele pomocnych skrótów znanych z klawiatury. Filmiki prezentujące pracę tabletu można zobaczyć w dziale Video.