Tutoriale

>> PORADY RÓŻNE

Cartoon.com.pl

dropdown

tutorio

Obszerna (lecz bardzo zróżnicowana jakością) baza tutoriali na serwisie DrunkDuck
Klik

Gdzie możesz wrzucić swoje prace? Sprawdź w dziale Linki. Oprócz wymienionych tam stron polecam także założenie darmowego (lub płatnego jedynie przy aktywacji konta ok. 2-3 zł) bloga. Blogi są łatwe w obsłudze oraz umożliwiają stałe obserwowanie Twoich prac przez innych użytkowników. Najpopularniejszym serwisem blogowym wśród komiksiarzy jest Blogspot.com

>> TWORZENIE SCENARIUSZA

Dobry scenariusz podstawą dobrego komiksu. Najlepiej o sztuce tworzenia ciekawych historii opowiedzą sami twórcy, z którymi w ramach bloga Wywiadówka rozmawia Tomasz Kontny. Zachęcam do lektury:
Klik

>> TWORZENIE PLANSZY / KADRU

Przed przystąpieniem do rysowania planszy, warto wykonać storyboard, czyli szybki szkic strony. Dzięki niemu widać, czy niepotrzebnie nie powtarzasz ujęć, który kadr lepiej powiększyć, który pomniejszyć, gdzie umieścić dymki itd. Warto też zastanowić się, czy docelowo Twoja plansza ma pozostać czarno-biała, czy będziesz ją później kolorować.


Przykład storyboardu

Kazu Kibuishi
Klik

Maciej Mazur tworzy kadr
Klik

Tworzenie kadru-ilustracji
Klik

Tutorial Poinko
Klik

Do poczytania: jak powstaje strip komiksowy?
Klik

Tutorial Dark Wings Webcomic (trochę słabszy)
Klik

>> KOLOROWANIE

Baza informacji nt. kolorowania komiksów na komputerze
Klik

Tomasz Leśniak
Klik

Webdesign.org
Klik

Blueskunk
Klik

>> PROGRAMY KOMPUTEROWE

Bardzo pomocne przy pracy z komputerem są tutoriale photoshopowe, gimpowe, corelowe itd. Można je znaleźć na wielu stronach, np.
Klik
Klik
Klik

>> SKANOWANIE

Mimo że na komputerze efekty skanowania często wydają się zadowalające, warto zgłębić temat, by uniknąć błędów w druku. Polecam lekturę wątku:
Klik

a szczególnie postów Daniela Chmielewskiego, którego pozwolę sobie zacytować:

"Czarno-białe:

Skanuję w 600 dpi w kolorze, bo zapominam zawsze przełączyć na skalę szarości.
W fotoszopie daję skalę szarości i robię z tego 1200 dpi. Wtedy skaluję do konkretnej matrycy danego zinu/komiksu.

Gdy już mam właściwy rozmiar to robię na jakiś skomplikowany fragment zbliżenie np. 200% (to musi być zbliżenie 12.5, 25, 50, 100, 200, etc, nie te pośrednie, bo program źle wyświetla). Potem idę do Obrazek>Dopasuj>Próg i tam suwakiem bawię się, aż to co mam na ekranie jest jak najwierniejsze temu, co mam na kartce. I voila. Oczyścić trochę pyłków ze skanera i innych takich.

A potem zmienić na bitmapę. Zapisać jako tiff z kompresją LZW i wysłać.

Dzięki temu mamy pewność, że będzie totalna brzytwa, a nie jakieś ząbkowane linie i inne szajsy.

***

Jest bardzo przydatny myk, co w liternictwie bardzo mi się przydaje. Wykreślam linie i wszystko co muszę szkicuję zwykłą niebieską kredką. Potem daję tusz, ale już nie bawię się gumką, która zawsze szkodzi zwłaszcza cienkopisom. Skanuję z tym niebieskim szkicem widocznym w RGB!

Następnie w fotoszopie daję 1200 dpi w RGB (by jak najmniej straciło przy tym, co teraz nastąpi) i wchodzę do Obrazek>Dopasuj>Barwa/Nasycenie i w menu wybieram Cyjany i przesuwam suwaki Nasycenia i Jasności do +100, następnie wybieram Niebieskości i to samo robię. Niebieskie ślady powinny zniknąć, lub być tak słabe, że wystarczy teraz zmienić na skalę szarości i delikatnie nasycić w poziomach czerń i biel i jest perfect.

***

Jak coś jest w skali szarości, to daję 300 dpi, skala szarości, tiff. Ale jak dotychczas nie byłem zadowolony z żadnych rezultatów. Jak ktoś wie jak zrobić, by linie były jak najostrzejsze i by pismo nie było ząbkowane, to proszę dać znać."